Laporan Lawatan Ke Kilang Roti Gardenia & Cokelat Beryl’s
PostDateIcon June 11th, 2009 | PostAuthorIcon Author: wmzukri
9c-depan2



Rombongan di depan kilang Gardenia. Semuanya dapat 1 beg roti.

Assalamualaikum,

Sedikit update mengenai program lawatan aulad ke Kilang Roti Gardenia dan Kilang Cokelat Beryl’s yang telah diadakan pada 2 Jun 2009 hari Selasa lepas. Alhamdulillah, penyertaan memberangsangkan, seramai 42 orang anak-anak ahli dan bukan ahli JIM Daerah Batu, Titiwangsa, Gombak dan Cheras diiringi 5 fasi terdiri dari makcik-makcik AJK WJKL dan daerah.

Kami bertolak hampir jam 9 pagi dan tiba di Kilang Gardenia lebih kurang 10.15 pagi kerana traffic jam yang teruk. Sepanjang perjalanan di dalam bas anak-anak menyertai kuiz, buat performance nasyid dan tengok kartun. Seronok depa dapat hadiah lepas buat persembahan. Di kilang roti, info melalui kartun walaupun ringkas, tetapi padat dan menarik. Bila melawat sekitar kilang, memang terpegun dengan penerangan dan melihat sendiri proses roti buku dibuat setiap hari. Rupanya Gardenia memasarkan 70% roti di Malaysia. Selepas lawatan ke kilang, setiap seorang diberikan goody bag yang penuh berisi roti dan produk Gardenia lain - memang berbaloi dan worth it! Patutlah mereka kata tak boleh beli di Gardenia - tak perlu pun…

Next, bertolak pula ke kilang cokelat Beryl’s di Seri Kembangan. Sekali lagi, selepas menonoton video, kami dibawa melawat ke sekitar kilang ’showroom’ dan kemudian ke kedai cokelat untuk membeli buah tangan.
Jam 1.00 tgh kami bertolak ke Puchong untuk makan Nasi Ayam di Ani Sup Utara. Penganjur dah tempah awal-awal. Oleh kerana masing-masing kelaparan, semua menikmati hidangan dengan aman dan senyap je… memang boleh dipuji anak-anak kita ni.

Setengah jam kemudian, kami bertolak pula ke Masjid Taman Puchong Prima, lebih kurang 3 minit je dari restoran tadi. Rupanya ada juga masjid di atas tasik di kawasan Puchong - tak pernah tahu pun. Memang cantik… dan di situlah kami menunaikan solat Zuhur dengan kawasan yang tenang dan berangin. Rasanya kalau tak dibawa ke situ hari tu, mungkin tak akan jejak ke masjid tu.

Kami tiba di Shell Greenwood jam 3.30 petang. Alhamdulillah, anak-anak settle pulang ke rumah masing-masing walaupun agak kelam kabut kerana hujan turun dengan lebat secara tiba-tiba.

Sebenarnya, ada assignment untuk anak-anak - Tahap 2 perlu buat karangan format laporan, dan Tahap 1 buat Catatan Diari. Kena submit pada PIC aulad di daerah masing-masing ie Makcik Roosni atau Makcik Rozana. Deadline? Patutnya hari ini, Isnin 8/6 - tapi mana penyertaannya anak-anak?

InsyaAllah, gambar lawatan akan diposkan oleh Makcik Jam. Sesungguhnya, pelbagai aktiviti bermanfaat telah dilalui - perjalanan bersama rakan, menimba ilmu tentang produk makanan, kemudian makan dan solat bersama. Dengan assignment yang diberikan, anak-anak dapat pendedahan secara praktikal untuk membuat laporan dan diari - memang soalan yang agak biasa dalam karangan UPSR. (siapa kata lawatan bukan program yang bermanfaat?)

Jazakumullahukhairan kathira kepada semua yang terlibat menjayakan aktiviti aulad kali ini, terutama kepada Makcik Roosni dan Makcik Jam dari daerah Batu yang take the lead kali ini. Next program aulad KL, daerah Titiwangsa pula yang in-charge… nak buat program apa ya?

(Makcik) Rozana
Unit Aulad, WJKL